Tandstensborttagning

Uppkomst av tandsten
En mjuk beläggning bakterier (plack) bildas i tandköttskanten, den förhårdnar och lägger sig tillslut över hela tanden. Samtidigt som beläggningen lägger sig över tanden sprider sig den också upp och in under tandköttskanten. Detta gör att tandroten lossnar och tanden tillslut ramlar ut. Hundens tandrot utgör ca 2/3 av tanden, och vissa stora tänder har flera rötter. Tandlossning är smärtsamt för hunden och bör åtgärdas, helst innan det gått för långt.
Tandsten är inte bara i förlängningen ett obehag för hunden, den avger också en lukt som gör att det kan vara svårt att gosa och gulla med en drabbad hund.
Orsaker till tandsten
Tandsten förkommer på alla hundraser, men förekommer mer på de mindre raserna. Anledningen till det är troligen flera, små hundar äter ofta mjuk mat, de äter oftare, och det är delvis ärftligt betingat med dålig tandkvalitet. Det finns även storvuxna hundar med dåliga tänder av olika skäl.
Förebyggande vård av tänder
Daglig tandborstning är A och O för god munhygien även för våra husdjur. En
lagom stor, mjuk tandborste och vatten är allt som behövs. Det kan underlätta om
man hittar en tandkräm som hunden eller katten tycker smakar gott. Däremot ska
man aldrig använda tandkräm avsedd för människa.
Tuggben kan vara ett bra komplement men räcker sällan helt för att säkerställa god
munhygien.
Torrfoder ger också en viss mekanisk rengöring av tänderna jämfört med våtfoder.
Vill du veta mer kom in till oss så berättar och visar hur du bäst får ett bra resultat.

Vår åtgärd vid munsanering
Ser vi ett behov av rengöring vid en undersökning så bokar vi upp en tid för åtgärd.
När djuret kommit in till vår tandavdelning kommer vår veterinär att lyssna på hjärta och lungor, därefter placeras han/hon i en bur. Lagom innan planerad åtgärd så ger vi lite lugnande, då djuret blivit lite dåsig läggs en infartskanyl, genom denna ges narkosmedel.
Då narkosen verkat läggs en andningstub ner i halsen, denna är till för att rätt kunna reglera narkosgaserna.
Därefter tar vi hjälp av en digital tandröntgen som ger en bra överblick av situationen i munhålan. Med denna ser vi även tandhalsar och andra problem som man med blotta ögat inte skulle sett. Nu är det tid för att åtgärda problemen. Till detta använder vi oss av en tandstensputs med ultraljud som slipar bort de problemområden som finns.
Sköterskan kan nu göra helt rent på alla sidor av alla tänder. Äldre tänder kan ha missfärgningar som inte går bort, men rent blir det, Runt alla tandköttskanter rensas och finns det fickor upp i tandköttet så rengörs dessa också.
Efter rengöringen tvättas tänder och tandkött med ett munvårdsmedel som är bakteriedödande gjort till djur, Hexarinse. Det kan du köpa i vår butik och sedan fortsätta med hemma de närmaste dagarna.

Har du märkt av att ditt djur mår dåligt?
Det kan vara kräkningar, trötthet, hosta, svårt att äta eller annat. Då tycker vi att djuret skall undersökas av veterinär innan åtgärd, även om du ser att det finns tandsten. Att söva en hund eller katt som har sjukdomssymtom kan vara farligt. Vi vill alltid veta om du märkt något sjukdomstecken inför en narkos.
Hund över 8 år eller katt över 10 år
Då hunden är över 8 år eller katten är över 10år så rekommenderar vi att du bokar in ett besök till veterinär innan åtgärd i narkos. Det är ungefär då man kan räkna dem som seniorer. Kroppen börjar bli gammal och de inre organen kan ha nedsatt funktion, även om det inte märks i djurets vardag. Detta kan kontrolleras med blodprov.